Mika Pauli Hkkinen, a ’90es vek egyik legjobb, s legeredmnyesebb piltja 1968. szeptember 28.n ltta meg a napvilgot Vantaaban, Helsinkitl mintegy 10 km-re.
desanyja, Aila titkrnknt, desapja, Harri pedig rvidhullm rdiopertorknt dolgozik a Finn blben. Nvre, Nina aki 3 vvel idsebb Miknl, ccse hivatalos fan clubjnak vezetje volt. Mika tanulmnyait 1975ben kezdte meg Vantaaban. 1985ig a Laajavuoren ala-aste iskolba jrt, majd elvgezte az Artistakpzt is.
FORMULA 1 eltti idk: (Gokart):Mika plyafutsa 1974ben kezddtt, amikor elszr lhetett gokartba. Az els kanyarban felborult, de az esetet srtetlenl megszta. Mg ebben az vben elkezdett versenyezni a Keimolai versenyplyn. desapja msodllst vllalt, hogy finak meg tudja venni lete els gokartjt. Mika 1978ban s 1979ben aKeimolai regionlis Gokartbajnoksgban versenyzett. 1980ban a Lappfldi Bajnoksgon 4 lett, 1981ben pedig a Blue Rose Team tagjaknt Finn bajnoki cmet nyert az F-Mini kategriban. Mika 1981 s 1987 kztt sszesen tszr nyert Finn Gokartbajnoksgot, amire eltte senki sem volt kpes. (Formula Ford):1987-ben Mika a Formula Ford versenysorozat 1600as kategrijban indult, s lett sszskandinviai (finn, svd, norvg) Bajnok, az elz vi gyztes, JJ Letho autjval. Mg gy is krnknt majdnem 1 mp-el volt gyorsabb „eldjnl”. Szeptemberben futott kt versenyt az EDFA 1600as bajnoksgban. Az els versenyen, Zadvoortban megszerezte a pole positiont, de az esben, karambolozott, s kiesett.
A zolderi versenyt megnyerte. A szezon vgn, oktberben Mika rszt vett egy Malboro ltal szervezett tesztnapon, Doningtonban. A versenyzket Ron Dennis, s az egykori vilgbajnok, James Hunt vlemnyezte. Novemberben indult a Formula Ford Fesztivlon Brands Hatchben, versenyt az EDFA 1600as bajnoksgban. Az els versenyen, Zadvoortban megszerezte a pole positiont, de az esben, karambolozott, s kiesett. A zolderi versenyt megnyerte. A szezon vgn, oktberben Mika rszt vett egy Malboro ltal szervezett tesztnapon, Doningtonban.
A versenyzket Ron Dennis, s az egykori vilgbajnok, James Hunt vlemnyezte. Novemberben indult egy Reynarddal. Ellenfelei kztt volt Mika Salo, Eddie Irvine, Karl Wendlinger, Alain Menu s Allan McNish is. Mika a Formula Ford Euroseries Bajnoksgot 7. helyen fejezte be. Plyafutst 1988ban a Vauxhall Lotus Challenge sorozatban folytatta. (Opel Lotus):Az 1988as vet Mika a Malboro Dragon Motorsport tagjaknt a GM Vauxhall Lotus Challenge sorozatban kezdte meg Angliban. Az els futamon a polebl indult, a msodikat megnyerte, s az sszes futamon v volt a leggyorsabb kr. A tkletes szezonkezdet utn 127 ponttal a 2. helyen fejezte be a sorozatot csapattrsa, Allen McNish mgtt, aki 142 pontot nyert. Ugyanebben az vben Mika s a Dragon Motorsport elindult az Opel Lotus Euroseriesben. Zandvoortban, Paul Ricardon, Silverstoneban, Spaban nyert, de jl szerepelt a tbbi futamon is.
Az Euroseriesben ngyszer lett els, ktszer msodik, s hromszor harmadik. Mika 126 ponttal Eurpa-bajnok lett, egy ponttal megelzve Derek Henrik Larsent. Ebben az vben soroztk be Mikt a Finn hadseregbe. (Formula 3):1989-ben Mika s a csapata nagy lpst tett: az Opel Lotus Challengebl a Lucas British Formula 3as Bajnoksgba lpett t. 16 versenyen vett rszt egy Reynard karosszris, Toyota motoros autval. A szezon vgn ltszott, hogy ez nem a legjobb prosts, Mika 18 ponttal a 7. helyen vgzett. Egykori csapattrsa, Allan McNish lett a bajnok, a Brit F3 legjobb csapatval, a West Surrey Racinggel versenyezve. Miknak a Snettertotni versenyrl rossz emlkei maradtak: a versenyt fejjel lefel fejezte be. Ebben az vben meghvst kapott a Monaco F3 GP-re, a Macau F3 GP-re s a Cellnet F3 SuperPrix-re, Brands Hatchban. Mika volt a West Surrey Racing meghvott piltja. A West Surrey Racing Ralt-Mugen-Hondja lnyegesen jobb volt mint a Dragon Motorsport Reynard-Toyotja.
A Cellnet F3 SuperPrix-en megszerezte a pole-t, a gyzelmet, s a leggyorsabb krt is futotta. Sikere utn leszerzdtettk a West Surrey Racinghez. A WSR csapattal Mika legyzhetetlen volt. Az idnyben tbb csapattrsat is kapott, pl. Christian Fittipaldit, Damon Hillt, Paul Stewartot. Mika Hkkinen lett az 1990es v Brit Formula 3as bajnoka, 11 pole-lal, 11 gyzelemmel, s 121 ponttal. Rszt vett az Olasz F3 imolai futamn, ahol nyerni tudott, a Nmet F3 hockenheimi futamn, ahol mesterhrmast (pole, futamgyzelem, leggyorsabb kr) csinlt, s a Macau GPn, ahol Mika ismt megszerezte a pole-t, leggyorsabb krt futott, s megnyerte az els futamot.
A msodik futamon viszont kiesett az utols krben, miutn michael schumacher nekilkte a falnak. A verseny utn jelentette be neki Keke Rosberg, hogy 1991ben a Lotus istllnl fog versenyezni a Formula 1-ben. Kihagyta a Formula 3000-t, az utols llomst a Formula 1 eltt. (FORMULA 1-ES IDK): (1991):Mika Hkkinen 1991ben rkezett a Formula 1be a Lotus Teamhez. Az Egyeslt llamok nagydjn, Phoenixben mutatkozott be. Az idmr edzsen a 13. helyet szerezte meg, de a futamot nem tudta befejezni, elszr egy tkzs miatt megsrlt a Lotus-Judd kormnykereke, de a boxban megjavtottk, azonban ksbb kigyulladt a motorja, s knytelen volt feladni a versenyt.
Az v els 5 futamn Julian Bailey volt a csapattrsa, aki 5 futambl 4szer nem tudta kvalifiklni magt, ezrt mennie kellett, helyre a csapat korbbi tesztpiltja, Johnny Herbert kerlt. Mika a legjobb eredmnyt Imolban szerezte, ahol 5. lett, s megszerezte els 2 vilgbajnoki pontjt. Ezzel a 2 ponttal 15. lett a vilgbajnoksgban. Egy versenyen nem tudott elindulni, a Francia nagydjon. Johnny Herbert legjobb eredmnye a belga nagydjon szerzett 7. hely.
Az 1991es idny vilgbajnoka Ayrton Senna lett. (1992):1992-ben a Lotus fehrrl zldre vltott, s a Judd motorokat Fordra cserlte. Mika 11es rajtszmmal vgott neki az idnynek. Mika Portugliban s Japnban is a 7. rajtpozcit szerezte meg, Magyarorszgon s Franciaorszgban is 4. lett a versenyen. Mika 11 ponttal 8. lett a vilgbajnoksgon, Jhonny csak 4 versenyt tudott befejezni, s csak egyetlen pontot szerzett, Dl-Afrikban 6. lett. A vilgbajnok Nigel Mansell lett. (1993)
1993-ban Mika a Lotustl a McLarenhez szerzdtt. Mr kszen llt arra, hogy leszerzdjn a Williamshez, de Frank Williams 1 nappal tllpte a piltaszerzdtetsi hatridt. gy ahoz, hogy indulhasson a vilgbajnoksgon, kellett az sszes csapat beleegyezse. Peter Collins, a Lotus csapatfnke nem akarta elengedni Mikt. Ha a Williemshez szerzdtt volna Mika, Collins nem egyezett volna bele a Williams indulsba, gy Mika a Williamshez val szerzdtetse fstbe ment. Volt egy msik ajnlata a Ligiertl, de nem tudtak megegyezni. Utols lehetsge a McLaren volt. Keke Rosberggel gy dntttek, megkockztatjk, hogy Senna nem fog versenyezni, s alrtk a szerzdst. Azonban Senna gy dnttt, hogy versenyezni fog, Michael Andretti csapattrsaknt. gy Mika csak tesztpilta lehetett.
A McLaren 1993ban Ford motorokra cserlte le az addig jl bevlt Honda motorokat. Michaelnek nem sikerlt megszokni a Forma 1et, eredmnytelensgnek ksznheten a Monzai Olasz Nagydj utn visszatrt az IndyCarba. Mika szeptember 23n a Portugl Nagydjon mutatkozott be a McLaren szneiben, 7es rajtszmmal. Az idmr edzsen megszerezte a 3. rajtkockt, megelzve Ayrton Sennt, de a versenyen kicsszott. Szuzukban ismt a 3. rajthelyrl indult, s 3knt is fejezte be a versenyt, Senna s Prost mgtt. Mika elszr llhatott dobogra Forma 1es plyafutsa sorn. Az idny utols versenyn, Adelaideban az 5. helyrl indult, de fkproblmk miatt nem tudta befejezni a versenyt. A vilgbajnok Alain Prost lett, Mika pedig 15. lett az sszetettben, 3 futam alatt 4 pontot szerzett.
Mika ebben az vben indult kt versenyen a Porsche Szuperkupban, a monacoi s a mogyordi futamon is rajt-cl gyzelmet aratott. (1994):1994-ben Ayrton Senna a Williamshez szerzdtt, helyette Martin Brundle rkezett a McLarenhez. Nem sokkal ezutn Senna hallos balesetet szenvedett Imolban. Helyt David Coulthard vette t. A Ford motorokat Peugeot-ra cserltk le, ami rossz dnts volt: a Peugeot motor nem bizonyult megbzhatnak, Mika 7szer, Martin 9szer nem tudtott versenyt befejezni. Azonban Mika az sszes befejezett futamn dobogs lett: Harmadik San Marinoban, Angliban, Olaszorszgban, Portugliban, s az Eurpa Nagydjon, msodik a Belga Nagydjon. Hockenheimben egy futamos eltiltst kapott figyelmetlen vezetsrt, gy nem indulhatott a Magyar Nagydjon. 26 pontjval s 6 dobogs helyezsvel 4. sszetettben 4 lett. (1995)
Martin Brundle tvozsa utn Nigel Mansell, az 1992es v Forma 1es vilgbajnoka rkezett a McLarenhez, de a Spanyol Nagydj utn tvozott is a csapattl: nem volt megelgedve az j, MP4/10es autval, sajt elmondsa szerint olyan volt vezetni mint egy teherautt.Mark Blundell a csapat addigi tesztpiltja lett Mika csapattrsa. A Mercedes motor nem teljestette az elvrsokat, Mika 9 futamot nem tudott befejezni. Olaszorszgban s Japnban msodik, Brazliban negyedik, San Marinoban pedig tdik lett. Vakblmttje miatt nem indult a Csendes-ceni Nagydjon, helyette Jan Magnussen versenyzett. Az v utols versenye igazi katasztrfa volt Mika szmra. November 10n majdnem lett vesztette egy nagy balesetben. Autjnak kereke megrepedt a Brewery Bend kanyarban. Slyos fejsrlst szerzett, s kmba esett. lett csak a gyors beavatkozs mentette meg. Gyorsan felplt, s kszen llt az 1996os vadra. 17 pontjval 7. lett az sszetettben. (1996)
Mika fizikai kondcija 1996 februrjra teljesen helyrellt. A paul ricardi versenypyn szenzcis visszatrst produklt. A McLaren dolgai teljesen helyrelltak, leszerzdtettk David Coulthardot Mika mell. Az els verseny az Ausztrl GP volt, de mr Melbournben. Mika nagyszer teljestmnyt nyjtott: megszerezte az 5. rajtpozcit, s meg is tartotta egszen a futam vgig. Mika az idnyben ngyszer indulhatott a msodik sorbl, Angliban, Nmetorszgban, Olaszorszgban, Japnban. Hromszor volt dobogs: harmadik lett Belgiumban Olaszorszgban s Japnban. David legjobb rajtpozcija a 4. hely volt, s ktszer lett dobogs, msodik Monacoban s harmadik a Nrburgringen. Mika a vilgbajnoksgban 5. lett, 31 ponttal. (1997)
1997ben a McLaren Mercedes az j fszponzor, a West szneiben tnt fel. Az j autt 1997. februr 14-n mutattk be Londonban, nagy showmsor keretben, fellpett a Spice Girls s Jmairoquai is. A nyitfutamot Melborunben rendeztk, ahol az Ezst Nyilak vglegesen visszatrtek: Mika harmadik, David pedig els lett. Mika harmadik lett Ausztrliban, Nmetorszgban s Belgiumban, negyedik Brazliban s Japnban, tdik Argentnban, s hatodik San Marinoban. Illeglis zemanyag sszetltel miatt megfosztottk a Belga Nagydjon szerzett harmadik helytl, s a vele jr 4 ponttl. Olaszorszgban teljestette els versenyen futott leggyorsabb krt, a Luxemburgi Nagydjon pedig megszerezte els pole pozcijt. Silverstoneban s a Nrburgringen csak pr kr vlasztotta el az els gyzelmtl, de motorhiba miatt mindkt versenyt knytelen volt feladni motorhiba miatt. A szezon utols versenyn, az Eurpa Nagydjon Spanyolorszgban megszerezte lete els Forma 1es futamgyzelmt. A sr Mika mellett David Coulthard s Jacqess Villeneuve llt a dobogn, aki 3. helyvel 1997 vilgbajnoka lett. (1998)
Az 1998-as v a vrtnl is jobban kezddtt. AZ j McLaren Mercedes MP4/13as tesztelsekor megmutatkozott, ez a mezny legersebb autja. Rgtn az els kt futamon, Melbourneben s Interlagosban fantasztikus ketts gyzelmet arattak az Ezst Nyilak. Argentnban schumacher megtrte a McLaren uralmt, s megnyerte a futamot. Mgtte Mika futott be, David csak 6. lett. San Marinoban David megszerezte els gyzelmt az 1998as idnyben. Spanyolorszgban Mika mesterhrmassal zrta a htvgt, a Monacoi Nagydjon pedig teljeslt Mika egyik nagy lma, gyzni tudott az egyik legnagyobb mlt plyn. A Kanadai futamot sebessgvltja miatt nem tudta befejezni, Franciaorszgban harmadik, Angliban msodik lett. Ausztriban s Nmetorszgban az Ezst Nyilak jabb ketts gyzelmeket arattak. Magyarorszgon csak 6 lett, Belgiumban pedig egy tkzs miatt kiesett. Itt trtnt a sokak ltal vitatott Coulthard-schumacher baleset, amikor schumacher az esben belerohand David McLarenjbe. Az olasz nagydj utn holtverseny alakult ki: Miknak s schumachernek is 80-80 pontja volt. A dnts teht az utols kt versenyre maradt. A Luxemburgi Nagydjon Mika gyzni tudott schumacher eltt, gy a Szuzukai Nagydjat 4 pontos elnnyel vrta. Az utols futamon schumacher indulhatottt a polebl, Mika pedig a msodik helyrl vghatott neki a futamnak. Az els rajtnl Jarno Trulli Prost-Peugeotja nem indult el, a msodiknl pedig schumacher ferrarija nem tudott elindulni, gy az utols helyrl kezdhette meg a futamot. Mika vgig vezette a versenyt, schumacher pedig feljtt a harmadik helyre, Damon Hill mg. schumacher a Takagi s Tuero tkzsbl szrmaz trmelkekre hajtott, s defektet kapott, gy fel kellett adnia a versenyt. Ebben a pillanatban a McLaren s Mika tudta: vk a konstruktri vilgbajnoki cm, s Mika az 1998as v vilgbajnoka, aki gyzelemmel nnepelhette els vilgbajnoki cmt. Mgtte Irvine s Coulthard futott be. Mika 8 gyzelemmel, 9 pole-lal, s 100 ponttal lett vilgbajnok, mgtte schumacher vgzett 86 ponttal. David harmadik lett 56 ponttal. A McLaren 156 ponttal nyerte meg a konstruktri vilgbajnoksgot a 133 pontos ferrari eltt. (1999)
1999ben Mika s a McLaren a cmvdsre kszlt. Az Ausztrl Nagydjon meg is szereztk az els kt rajthelyet, de a futamot mszaki problmk miatt se Mika, se David nem tudta befejezni. A Brazl Nagydjon Mika ismt megszerezte a pole-t, m itt mr a versenyt is sikerlt megnyernie. Imolban sajt hibjbl esett ki vezet pozcibl. Mika Spanyolorszgban s Kanadban is gyzni tudott. Franciaorszgban a 2. lett gy, hogy a 14. rajtkockbl indult. A Brit Nagydjon David nyert, Mika pedig „elvesztett” egy rivlist, schumacher ketts lbtrst szenvedett, viszont Mika is kiesett. Helyre a finn Mika Salo vette t, a vilgbajnoki kzdelembe schumacher helyett pedig Eddie Irvine llt be. Ausztriban harmadik lett, Hockenheimben pedig hatalmas balesetet szenvedett, amit szerencsre egy karcols nlkl szott meg. A Magyar Nagydj az Ezst Nyilak ketts gyzelmvel ztult, Mika elsknt, David pedig msodikknt rt clba. Spaban a McLaren jabb ketts gyzelmet szerzett, azonban itt David nyert, s Mika lett a msodik. Mika az Olasz Nagydjon vezeti hibbl csszott ki, kiesst kvetve a fk kz vonult, s srva fakadt. gy Monzban jbl holtverseny lpett el, Mika s Irvine egyarnt 60 ponttal rendelkezett. Sepangban schumacher visszatrt, s segtett Irvine-nak a gyzelemben. Ksbb a versenybrsg szablytalan lgterelk miatt megfosztotta a ferrari piltit pontjaiktl, ami Mika msodik vb cmt jelentette… volna, azonban a FIA ksbb gy dnttt, mgsem voltak szablytalanok azok a lgterelk, Mika gy 4 pontos htrnnyal vrhatta az v utols versenyt, a Japn Nagydjat. A pole-t schumacher szerezte meg Mika eltt, Irvine csak az 5. helyrl rajtolhatott. Mika gyztt, s megvdte vilgbajnoki cmt. A ferrari pilti vgeztek a 2. s a 3. helyen, gy a konstruktri vilgbajnoki cmet a ferrari szerezte meg. Mika az 1999es idnyt 76 ponttal, 5 gyzelemmel s 10 rajtelssggel zrta. Irvine 74 ponttal msodik, Frentzen 54 ponttal harmadik, David 48 ponttal negyedik lett. |