Mika Pauli Häkkinen, a ’90es évek egyik legjobb, és legeredményesebb pilótája 1968. szeptember 28.án látta meg a napvilágot Vantaaban, Helsinkitől mintegy 10 km-re.
Édesanyja, Aila titkárnőként, édesapja, Harri pedig rövidhullámú rádióoperátorként dolgozik a Finn öbölben. Nővére, Nina aki 3 évvel idősebb Mikánál, öccse hivatalos fan clubjának vezetője volt. Mika tanulmányait 1975ben kezdte meg Vantaaban. 1985ig a Laajavuoren ala-aste iskolába járt, majd elvégezte az Artistaképzőt is.
FORMULA 1 előtti idők: (Gokart):Mika pályafutása 1974ben kezdődött, amikor először ülhetett gokartba. Az első kanyarban felborult, de az esetet sértetlenül megúszta. Még ebben az évben elkezdett versenyezni a Keimolai versenypályán. Édesapja másodállást vállalt, hogy fiának meg tudja venni élete első gokartját. Mika 1978ban és 1979ben aKeimolai regionális Gokartbajnokságban versenyzett. 1980ban a Lappföldi Bajnokságon 4 lett, 1981ben pedig a Blue Rose Team tagjaként Finn bajnoki címet nyert az F-Mini kategóriában. Mika 1981 és 1987 között összesen ötször nyert Finn Gokartbajnokságot, amire előtte senki sem volt képes. (Formula Ford):1987-ben Mika a Formula Ford versenysorozat 1600as kategóriájában indult, és lett Összskandináviai (finn, svéd, norvég) Bajnok, az előző évi győztes, JJ Letho autójával. Még így is körönként majdnem 1 mp-el volt gyorsabb „elődjénél”. Szeptemberben futott két versenyt az EDFA 1600as bajnokságban. Az első versenyen, Zadvoortban megszerezte a pole positiont, de az esőben, karambolozott, és kiesett.
A zolderi versenyt megnyerte. A szezon végén, októberben Mika részt vett egy Malboro által szervezett tesztnapon, Doningtonban. A versenyzőket Ron Dennis, és az egykori világbajnok, James Hunt véleményezte. Novemberben indult a Formula Ford Fesztiválon Brands Hatchben, versenyt az EDFA 1600as bajnokságban. Az első versenyen, Zadvoortban megszerezte a pole positiont, de az esőben, karambolozott, és kiesett. A zolderi versenyt megnyerte. A szezon végén, októberben Mika részt vett egy Malboro által szervezett tesztnapon, Doningtonban.
A versenyzőket Ron Dennis, és az egykori világbajnok, James Hunt véleményezte. Novemberben indult egy Reynarddal. Ellenfelei között volt Mika Salo, Eddie Irvine, Karl Wendlinger, Alain Menu és Allan McNish is. Mika a Formula Ford Euroseries Bajnokságot 7. helyen fejezte be. Pályafutását 1988ban a Vauxhall Lotus Challenge sorozatban folytatta. (Opel Lotus):Az 1988as évet Mika a Malboro Dragon Motorsport tagjaként a GM Vauxhall Lotus Challenge sorozatban kezdte meg Angliában. Az első futamon a poleból indult, a másodikat megnyerte, és az összes futamon övé volt a leggyorsabb kör. A tökéletes szezonkezdet után 127 ponttal a 2. helyen fejezte be a sorozatot csapattársa, Allen McNish mögött, aki 142 pontot nyert. Ugyanebben az évben Mika és a Dragon Motorsport elindult az Opel Lotus Euroseriesben. Zandvoortban, Paul Ricardon, Silverstoneban, Spaban nyert, de jól szerepelt a többi futamon is.
Az Euroseriesben négyszer lett első, kétszer második, és háromszor harmadik. Mika 126 ponttal Európa-bajnok lett, egy ponttal megelőzve Derek Henrik Larsent. Ebben az évben sorozták be Mikát a Finn hadseregbe. (Formula 3):1989-ben Mika és a csapata nagy lépést tett: az Opel Lotus Challengeből a Lucas British Formula 3as Bajnokságba lépett át. 16 versenyen vett részt egy Reynard karosszériás, Toyota motoros autóval. A szezon végén látszott, hogy ez nem a legjobb párosítás, Mika 18 ponttal a 7. helyen végzett. Egykori csapattársa, Allan McNish lett a bajnok, a Brit F3 legjobb csapatával, a West Surrey Racinggel versenyezve. Mikának a Snettertotni versenyről rossz emlékei maradtak: a versenyt fejjel lefelé fejezte be. Ebben az évben meghívást kapott a Monaco F3 GP-re, a Macau F3 GP-re és a Cellnet F3 SuperPrix-re, Brands Hatchban. Mika volt a West Surrey Racing meghívott pilótája. A West Surrey Racing Ralt-Mugen-Hondája lényegesen jobb volt mint a Dragon Motorsport Reynard-Toyotája.
A Cellnet F3 SuperPrix-en megszerezte a pole-t, a győzelmet, és a leggyorsabb kört is ő futotta. Sikere után leszerződtették a West Surrey Racinghez. A WSR csapattal Mika legyőzhetetlen volt. Az idényben több csapattársat is kapott, pl. Christian Fittipaldit, Damon Hillt, Paul Stewartot. Mika Häkkinen lett az 1990es év Brit Formula 3as bajnoka, 11 pole-lal, 11 győzelemmel, és 121 ponttal. Részt vett az Olasz F3 imolai futamán, ahol nyerni tudott, a Német F3 hockenheimi futamán, ahol mesterhármast (pole, futamgyőzelem, leggyorsabb kör) csinált, és a Macau GPn, ahol Mika ismét megszerezte a pole-t, leggyorsabb kört futott, és megnyerte az első futamot.
A második futamon viszont kiesett az utolsó körben, miután michael schumacher nekilökte a falnak. A verseny után jelentette be neki Keke Rosberg, hogy 1991ben a Lotus istállónál fog versenyezni a Formula 1-ben. Kihagyta a Formula 3000-t, az utolsó állomást a Formula 1 előtt. (FORMULA 1-ES IDŐK): (1991):Mika Häkkinen 1991ben érkezett a Formula 1be a Lotus Teamhez. Az Egyesült Államok nagydíján, Phoenixben mutatkozott be. Az időmérő edzésen a 13. helyet szerezte meg, de a futamot nem tudta befejezni, először egy ütközés miatt megsérült a Lotus-Judd kormánykereke, de a boxban megjavították, azonban később kigyulladt a motorja, és kénytelen volt feladni a versenyt.
Az év első 5 futamán Julian Bailey volt a csapattársa, aki 5 futamból 4szer nem tudta kvalifikálni magát, ezért mennie kellett, helyére a csapat korábbi tesztpilótája, Johnny Herbert került. Mika a legjobb eredményét Imolában szerezte, ahol 5. lett, és megszerezte első 2 világbajnoki pontját. Ezzel a 2 ponttal 15. lett a világbajnokságban. Egy versenyen nem tudott elindulni, a Francia nagydíjon. Johnny Herbert legjobb eredménye a belga nagydíjon szerzett 7. hely.
Az 1991es idény világbajnoka Ayrton Senna lett. (1992):1992-ben a Lotus fehérről zöldre váltott, és a Judd motorokat Fordra cserélte. Mika 11es rajtszámmal vágott neki az idénynek. Mika Portugáliában és Japánban is a 7. rajtpozíciót szerezte meg, Magyarországon és Franciaországban is 4. lett a versenyen. Mika 11 ponttal 8. lett a világbajnokságon, Jhonny csak 4 versenyt tudott befejezni, és csak egyetlen pontot szerzett, Dél-Afrikában 6. lett. A világbajnok Nigel Mansell lett. (1993)
1993-ban Mika a Lotustól a McLarenhez szerződött. Már készen állt arra, hogy leszerződjön a Williamshez, de Frank Williams 1 nappal túllépte a pilótaszerződtetési határidőt. Így ahoz, hogy indulhasson a világbajnokságon, kellett az összes csapat beleegyezése. Peter Collins, a Lotus csapatfőnöke nem akarta elengedni Mikát. Ha a Williemshez szerződött volna Mika, Collins nem egyezett volna bele a Williams indulásába, így Mika a Williamshez való szerződtetése füstbe ment. Volt egy másik ajánlata a Ligiertől, de nem tudtak megegyezni. Utolsó lehetősége a McLaren volt. Keke Rosberggel úgy döntöttek, megkockáztatják, hogy Senna nem fog versenyezni, és aláírták a szerződést. Azonban Senna úgy döntött, hogy versenyezni fog, Michael Andretti csapattársaként. Így Mika csak tesztpilóta lehetett.
A McLaren 1993ban Ford motorokra cserélte le az addig jól bevált Honda motorokat. Michaelnek nem sikerült megszokni a Forma 1et, eredménytelenségének köszönhetően a Monzai Olasz Nagydíj után visszatért az IndyCarba. Mika szeptember 23án a Portugál Nagydíjon mutatkozott be a McLaren színeiben, 7es rajtszámmal. Az időmérő edzésen megszerezte a 3. rajtkockát, megelőzve Ayrton Sennát, de a versenyen kicsúszott. Szuzukában ismét a 3. rajthelyről indult, és 3ként is fejezte be a versenyt, Senna és Prost mögött. Mika először állhatott dobogóra Forma 1es pályafutása során. Az idény utolsó versenyén, Adelaideban az 5. helyről indult, de fékproblémák miatt nem tudta befejezni a versenyt. A világbajnok Alain Prost lett, Mika pedig 15. lett az összetettben, 3 futam alatt 4 pontot szerzett.
Mika ebben az évben indult két versenyen a Porsche Szuperkupában, a monacoi és a mogyoródi futamon is rajt-cél győzelmet aratott. (1994):1994-ben Ayrton Senna a Williamshez szerződött, helyette Martin Brundle érkezett a McLarenhez. Nem sokkal ezután Senna halálos balesetet szenvedett Imolában. Helyét David Coulthard vette át. A Ford motorokat Peugeot-ra cserélték le, ami rossz döntés volt: a Peugeot motor nem bizonyult megbízhatónak, Mika 7szer, Martin 9szer nem tudtott versenyt befejezni. Azonban Mika az összes befejezett futamán dobogós lett: Harmadik San Marinoban, Angliában, Olaszországban, Portugáliában, és az Európa Nagydíjon, második a Belga Nagydíjon. Hockenheimben egy futamos eltiltást kapott figyelmetlen vezetésért, így nem indulhatott a Magyar Nagydíjon. 26 pontjával és 6 dobogós helyezésével 4. összetettben 4 lett. (1995)
Martin Brundle távozása után Nigel Mansell, az 1992es év Forma 1es világbajnoka érkezett a McLarenhez, de a Spanyol Nagydíj után távozott is a csapattól: nem volt megelégedve az új, MP4/10es autóval, saját elmondása szerint olyan volt vezetni mint egy teherautót.Mark Blundell a csapat addigi tesztpilótája lett Mika csapattársa. A Mercedes motor nem teljesítette az elvárásokat, Mika 9 futamot nem tudott befejezni. Olaszországban és Japánban második, Brazíliában negyedik, San Marinoban pedig ötödik lett. Vakbélműtétje miatt nem indult a Csendes-Óceáni Nagydíjon, helyette Jan Magnussen versenyzett. Az év utolsó versenye igazi katasztrófa volt Mika számára. November 10én majdnem életét vesztette egy nagy balesetben. Autójának kereke megrepedt a Brewery Bend kanyarban. Súlyos fejsérülést szerzett, és kómába esett. Életét csak a gyors beavatkozás mentette meg. Gyorsan felépült, és készen állt az 1996os évadra. 17 pontjával 7. lett az összetettben. (1996)
Mika fizikai kondíciója 1996 februárjára teljesen helyreállt. A paul ricardi versenypáyán szenzációs visszatérést produkált. A McLaren dolgai teljesen helyreálltak, leszerződtették David Coulthardot Mika mellé. Az első verseny az Ausztrál GP volt, de már Melbournben. Mika nagyszerű teljesítményt nyújtott: megszerezte az 5. rajtpozíciót, és meg is tartotta egészen a futam végéig. Mika az idényben négyszer indulhatott a második sorból, Angliában, Németországban, Olaszországban, Japánban. Háromszor volt dobogós: harmadik lett Belgiumban Olaszországban és Japánban. David legjobb rajtpozíciója a 4. hely volt, és kétszer lett dobogós, második Monacoban és harmadik a Nürburgringen. Mika a világbajnokságban 5. lett, 31 ponttal. (1997)
1997ben a McLaren Mercedes az új főszponzor, a West színeiben tűnt fel. Az új autót 1997. február 14-én mutatták be Londonban, nagy showműsor keretében, fellépett a Spice Girls és Jmairoquai is. A nyitófutamot Melborunben rendezték, ahol az Ezüst Nyilak véglegesen visszatértek: Mika harmadik, David pedig első lett. Mika harmadik lett Ausztráliában, Németországban és Belgiumban, negyedik Brazíliában és Japánban, ötödik Argentínában, és hatodik San Marinoban. Illegális üzemanyag összetéltel miatt megfosztották a Belga Nagydíjon szerzett harmadik helyétől, és a vele járó 4 ponttól. Olaszországban teljesítette első versenyen futott leggyorsabb körét, a Luxemburgi Nagydíjon pedig megszerezte első pole pozícióját. Silverstoneban és a Nürburgringen csak pár kör választotta el az első győzelmétől, de motorhiba miatt mindkét versenyt kénytelen volt feladni motorhiba miatt. A szezon utolsó versenyén, az Európa Nagydíjon Spanyolországban megszerezte élete első Forma 1es futamgyőzelmét. A síró Mika mellett David Coulthard és Jacqess Villeneuve állt a dobogón, aki 3. helyével 1997 világbajnoka lett. (1998)
Az 1998-as év a vártnál is jobban kezdődött. AZ új McLaren Mercedes MP4/13as tesztelésekor megmutatkozott, ez a mezőny legerősebb autója. Rögtön az első két futamon, Melbourneben és Interlagosban fantasztikus kettős győzelmet arattak az Ezüst Nyilak. Argentínában schumacher megtörte a McLaren uralmát, és megnyerte a futamot. Mögötte Mika futott be, David csak 6. lett. San Marinoban David megszerezte első győzelmét az 1998as idényben. Spanyolországban Mika mesterhármassal zárta a hétvégét, a Monacoi Nagydíjon pedig teljesült Mika egyik nagy álma, győzni tudott az egyik legnagyobb múltú pályán. A Kanadai futamot sebességváltója miatt nem tudta befejezni, Franciaországban harmadik, Angliában második lett. Ausztriában és Németországban az Ezüst Nyilak újabb kettős győzelmeket arattak. Magyarországon csak 6 lett, Belgiumban pedig egy ütközés miatt kiesett. Itt történt a sokak által vitatott Coulthard-schumacher baleset, amikor schumacher az esőben belerohand David McLarenjébe. Az olasz nagydíj után holtverseny alakult ki: Mikának és schumachernek is 80-80 pontja volt. A döntés tehát az utolsó két versenyre maradt. A Luxemburgi Nagydíjon Mika győzni tudott schumacher előtt, így a Szuzukai Nagydíjat 4 pontos előnnyel várta. Az utolsó futamon schumacher indulhatottt a poleból, Mika pedig a második helyről vághatott neki a futamnak. Az első rajtnál Jarno Trulli Prost-Peugeotja nem indult el, a másodiknál pedig schumacher ferrarija nem tudott elindulni, így az utolsó helyről kezdhette meg a futamot. Mika végig vezette a versenyt, schumacher pedig feljött a harmadik helyre, Damon Hill mögé. schumacher a Takagi és Tuero ütközéséből származó törmelékekre hajtott, és defektet kapott, így fel kellett adnia a versenyt. Ebben a pillanatban a McLaren és Mika tudta: övék a konstruktőri világbajnoki cím, és Mika az 1998as év világbajnoka, aki győzelemmel ünnepelhette első világbajnoki címét. Mögötte Irvine és Coulthard futott be. Mika 8 győzelemmel, 9 pole-lal, és 100 ponttal lett világbajnok, mögötte schumacher végzett 86 ponttal. David harmadik lett 56 ponttal. A McLaren 156 ponttal nyerte meg a konstruktőri világbajnokságot a 133 pontos ferrari előtt. (1999)
1999ben Mika és a McLaren a címvédésre készült. Az Ausztrál Nagydíjon meg is szerezték az első két rajthelyet, de a futamot műszaki problémák miatt se Mika, se David nem tudta befejezni. A Brazíl Nagydíjon Mika ismét megszerezte a pole-t, ám itt már a versenyt is sikerült megnyernie. Imolában saját hibájából esett ki vezető pozícióból. Mika Spanyolországban és Kanadában is győzni tudott. Franciaországban a 2. lett úgy, hogy a 14. rajtkockából indult. A Brit Nagydíjon David nyert, Mika pedig „elvesztett” egy riválist, schumacher kettős lábtörést szenvedett, viszont Mika is kiesett. Helyére a finn Mika Salo vette át, a világbajnoki küzdelembe schumacher helyett pedig Eddie Irvine állt be. Ausztriában harmadik lett, Hockenheimben pedig hatalmas balesetet szenvedett, amit szerencsére egy karcolás nélkül úszott meg. A Magyar Nagydíj az Ezüst Nyilak kettős győzelmével zátult, Mika elsőként, David pedig másodikként ért célba. Spaban a McLaren újabb kettős győzelmet szerzett, azonban itt David nyert, és Mika lett a második. Mika az Olasz Nagydíjon vezetői hibából csúszott ki, kiesését követve a fák közé vonult, és sírva fakadt. Így Monzában újból holtverseny lépett elő, Mika és Irvine egyaránt 60 ponttal rendelkezett. Sepangban schumacher visszatért, és segített Irvine-nak a győzelemben. Később a versenybíróság szabálytalan légterelők miatt megfosztotta a ferrari pilótáit pontjaiktól, ami Mika második vb címét jelentette… volna, azonban a FIA később úgy döntött, mégsem voltak szabálytalanok azok a légterelők, Mika így 4 pontos hátránnyal várhatta az év utolsó versenyét, a Japán Nagydíjat. A pole-t schumacher szerezte meg Mika előtt, Irvine csak az 5. helyről rajtolhatott. Mika győzött, és megvédte világbajnoki címét. A ferrari pilótái végeztek a 2. és a 3. helyen, így a konstruktőri világbajnoki címet a ferrari szerezte meg. Mika az 1999es idényt 76 ponttal, 5 győzelemmel és 10 rajtelsőséggel zárta. Irvine 74 ponttal második, Frentzen 54 ponttal harmadik, David 48 ponttal negyedik lett. |