Forma 1 hirek : Williams: A Forma-1-nek szksge van a KERS-re
Williams: A Forma-1-nek szksge van a KERS-re
2010.04.08. 15:19
Az elmlt htvgn, Malajziban sszeltek az F1-es csapatok vezeti, hogy megvitassk, rdemes lenne-e 2011-tl jra engedlyezni, netalntn egyenesen ktelezv tenni a kinetikus energia-visszanyer rendszer (KERS) hasznlatt a Forma-1-ben. Sir Frank Williams egyrtelmen a rendszer jbli bevezetse mellett kardoskodott, szerinte ugyanis a KERS lehet a kulcs abban, hogy elhallgattassk a sportg krnyezetvd kritikusait.
A KERS hasznlata a szablyok rtelmben egybknt idn sem lenne tilos, m a csapatok megllapodst ktttek rla, hogy 2010-ben egyikk sem pti be a rendszert autjba, a kltsgcskkents jegyben. A Williams csapatfnke szerint azonban hiba drga a KERS s hiba bonyolult, elbb-utbb muszj lesz nyelnik egy nagyot, s a rendszer jbli bevezetse mellett dnteni, mivel ez a sportg rdeke.
"n mindig is gy gondoltam, hogy a Forma-1-nek szksge van egy totemre, amivel kitrhet a sajt nem ppen egyttmkdni vgy munkatrsainak vizslat tekintete ell, akik nem igazn kvetik aktvan a Forma-1-et, csak kritizlni szeretik azt"- idzi az autosport.com Sir Frank Williamset.
"A totem szt hasznltam, de csak azrt, hogy nagyon ltalnos rtelemben magyarzzam el, mire gondolok. Valjban nem ez a megfelel sz, mivel a KERS egy nagyon hasznos eszkz a krosanyag-kibocsts visszaszortsban s az energiatakarkossgban is. Igaz, hogy drga, igaz, hogy technikailag nehezen kivitelezhet s mindenki szmra nagy falatot jelent, de ha nem lpnk, akkor elbb vagy utbb a Forma-1-et agresszv tmadsok fogjk rni, azoktl a szervezetektl, akik ezeket a tmadsokat generlni szoktk"- utalt Williams r vlheten a zldekre.
Tavaly csupn kt csapat, a Ferrari s a McLaren hasznlta az v jelents rszben a KERS-t autiban, s az llovas Brawn istll s a Red Bull Racing menetelse valljuk meg, nem ppen azt bizonytotta, hogy ahhoz, hogy egy csapat sikeres legyen, felttlenl szksge van a plusz lerk felszabadtst lehetv tev rendszerre. Williams szerint azonban, a rendszer jbli bevezetsvel ez megvltozna.
"Ha mondjuk hrom csapatnak lenne KERS az autjban, s htnek nem, akkor az a ht - most, hogy a rendszer egyre jobb s jobb vlik - bizony jelents hendikeppel indulna a futamokon. Azt hiszem, hogy csak kt opci jhet szba: mindenki szmra ktelezv tenni vagy megtiltani a rendszer hasznlatt"- utalt r a brit szakember, hogy szerinte a tavalyi megolds, amikor a csapatok szabadon dnthettek a KERS hasznlata fell, semmikppen sem volt dvzt.
Williams egybknt annak dacra kardoskodik az energiatakarkos rendszer jbli engedlyezse mellett, hogy az csapata ltal a tavalyi vben kifejlesztett KERS, amely a mezny egyedli lendkerekes rendszere volt, idkzben gyakorlatilag hasznlhatatlann vlt.
"Mi nem tudnnk hasznlni a sajt KERS-nket, mivel az lendkerekes, s gy tbb helyet ignyel, radsul csak a piltaflke mg lehet betenni. Mrpedig ha az zemanyagtank hromszor akkora, mint mondjuk kt ve volt, s mg egy KERS-et is be akarsz pteni, akkor a vgn mg a hres londoni busznl is hosszabb autt kapsz. Szval, inkbb mshol prbljuk majd hasznostani ezt a rendszert"- zrta j kedlyen a brit.