Forma 1 hirek : Williams: A Forma-1-nek szüksége van a KERS-re
Williams: A Forma-1-nek szüksége van a KERS-re
2010.04.08. 15:19
Az elmúlt hétvégén, Malajziában összeültek az F1-es csapatok vezetői, hogy megvitassák, érdemes lenne-e 2011-től újra engedélyezni, netalántán egyenesen kötelezővé tenni a kinetikus energia-visszanyerő rendszer (KERS) használatát a Forma-1-ben. Sir Frank Williams egyértelműen a rendszer újbóli bevezetése mellett kardoskodott, szerinte ugyanis a KERS lehet a kulcs abban, hogy elhallgattassák a sportág környezetvédő kritikusait.
A KERS használata a szabályok értelmében egyébként idén sem lenne tilos, ám a csapatok megállapodást kötöttek róla, hogy 2010-ben egyikük sem építi be a rendszert autójába, a költségcsökkentés jegyében. A Williams csapatfőnöke szerint azonban hiába drága a KERS és hiába bonyolult, előbb-utóbb muszáj lesz nyelniük egy nagyot, és a rendszer újbóli bevezetése mellett dönteni, mivel ez a sportág érdeke.
"Én mindig is úgy gondoltam, hogy a Forma-1-nek szüksége van egy totemre, amivel kitérhet a sajtó nem éppen együttműködni vágyó munkatársainak vizslató tekintete elől, akik nem igazán követik aktívan a Forma-1-et, csak kritizálni szeretik azt"- idézi az autosport.com Sir Frank Williamset.
"A totem szót használtam, de csak azért, hogy nagyon általános értelemben magyarázzam el, mire gondolok. Valójában nem ez a megfelelő szó, mivel a KERS egy nagyon hasznos eszköz a károsanyag-kibocsátás visszaszorításában és az energiatakarékosságban is. Igaz, hogy drága, igaz, hogy technikailag nehezen kivitelezhető és mindenki számára nagy falatot jelent, de ha nem lépünk, akkor előbb vagy utóbb a Forma-1-et agresszív támadások fogják érni, azoktól a szervezetektől, akik ezeket a támadásokat generálni szokták"- utalt Williams úr vélhetően a zöldekre.
Tavaly csupán két csapat, a Ferrari és a McLaren használta az év jelentős részében a KERS-t autóiban, és az éllovas Brawn istálló és a Red Bull Racing menetelése valljuk meg, nem éppen azt bizonyította, hogy ahhoz, hogy egy csapat sikeres legyen, feltétlenül szüksége van a plusz lóerők felszabadítását lehetővé tevő rendszerre. Williams szerint azonban, a rendszer újbóli bevezetésével ez megváltozna.
"Ha mondjuk három csapatnak lenne KERS az autójában, és hétnek nem, akkor az a hét - most, hogy a rendszer egyre jobbá és jobbá válik - bizony jelentős hendikeppel indulna a futamokon. Azt hiszem, hogy csak két opció jöhet szóba: mindenki számára kötelezővé tenni vagy megtiltani a rendszer használatát"- utalt rá a brit szakember, hogy szerinte a tavalyi megoldás, amikor a csapatok szabadon dönthettek a KERS használata felől, semmiképpen sem volt üdvözítő.
Williams egyébként annak dacára kardoskodik az energiatakarékos rendszer újbóli engedélyezése mellett, hogy az ő csapata által a tavalyi évben kifejlesztett KERS, amely a mezőny egyedüli lendkerekes rendszere volt, időközben gyakorlatilag használhatatlanná vált.
"Mi nem tudnánk használni a saját KERS-ünket, mivel az lendkerekes, és így több helyet igényel, ráadásul csak a pilótafülke mögé lehet betenni. Márpedig ha az üzemanyagtank háromszor akkora, mint mondjuk két éve volt, és még egy KERS-et is be akarsz építeni, akkor a végén még a híres londoni busznál is hosszabb autót kapsz. Szóval, inkább máshol próbáljuk majd hasznosítani ezt a rendszert"- zárta jó kedélyűen a brit.