Forma 1 hirek : Ha a riválisok nem eszmélnek, Red Bull-uralom jöhet
Ha a riválisok nem eszmélnek, Red Bull-uralom jöhet
2010.04.06. 19:19
A Red Bull Racing érvényesítve a papírformát Sebastian Vettel révén a hétvégén Malajziában behúzta idei első győzelmét, egy olyan futamon, amely végre eső nélkül is izgalmas volt, így a kritikus hangok is elültek. Három forduló után a tabellára pillantva azt látjuk, hogy roppant kiegyenlített az élmezőny, ám a Red Bull könnyen a következő időszak domináns csapata lehet.
A hétvégén Malajziában Vettel lényegében ugyanazt csinálta, mint a szezon első két futamán is: vezetői hiba nélkül, pokoli tempóban autózott, most azonban az utolsó körig az élen állt, mivel ezúttal nem jött közbe nála semmilyen műszaki probléma. Ha valaki, akkor ő mindenképpen megérdemelte már a sikert.
Az 56 körös Maláj Nagydíj előtt a meteorológusok trópusi viharokat jósoltak, és bár vasárnap elmaradt az eső, így is látványos csaták zajlottak - igaz, közvetve ez is az esőnek volt köszönhető, hiszen szombaton a kvalifikáción néhány élversenyzőt megtréfált a csapadék, akik így a mezőny végéről voltak kénytelenek rajtolni.
Ferrari- és McLaren-blama.
Pénteken mindkétszabadedzést a McLaren-Mercedes versenyzője, Lewis Hamilton nyerte, és bár jól tudjuk, hogy a pénteki tréningeken születő eredményeknek nincs jelentőségük (Fernando Alonso szerint például neki édes mindegy, hogy második vagy utolsó lesz-e az első napon), ez azért jól jelezte, hogy a wokingiak folyamatosan fejlődnek az idénynyitó óta.
Az igazi felmérő persze a szombati időmérő lett volna, de az eső miatt a valós erőviszonyok ott sem rajzolódtak ki. A Ferrari a McLarennel karöltve ráadásul óriási baklövést követett el: versenyzőit mindkét istálló a bokszban jegelte a kvalifikáció elején, amikor még csak enyhén esett az eső, bízva abban, hogy hamarosan javulnak a körülmények. A két élcsapat számítása azonban nem jött be, az égi csatornák csak még jobban megnyíltak, és amikor Hamilton, Button, Alonso és Massa kihajtott a pályára, akkor ott már olyan körülmények uralkodtak, melyeken nem tudták megjavítani azok idejét, akik vették a fáradtságot, és már az első percekben megfutották első mért köreiket. Alonso remek piruetteket rajzolt le, Massa és Hamilton is megcsúszott, így mindhárman kiestek már az első etapban, és a rajtrács utolsó harmadában foglaltak helyet. Csakúgy Button, aki ugyan időeredménye alapján továbbléphetett volna a Q2-be, de megzabolázhatatlan McLarenje megfeneklett a kavicságyban.
Már önmagában az a tény, hogy a mezőny leggyorsabbjai közé tartozó négy autó is a hátsó fertályról kezdte a futamot, ígért némi izgalmat, hiszen az ő felzárkózásuk előre borítékolható volt. Óriási káoszt eredményezhetett volna a legtöbb előrejelzés szerint beharangozott eső is, ám az időjárás vasárnap nem avatkozott be az események alakulásába.
A futam rajtja egyértelműen Vettelé volt, aki - talán már csak a babona miatt is - ezúttal lemaradt a pole pozícióról: csapattársa, Mark Webber volt a leggyorsabb és még Nico Rosberg is megelőzte őt. Az első két futam időmérőjének győztese azonban már a rajtnál kijavította szombati "gyengélkedését", remekül rajtolva faképnél hagyta Rosberget, majd első kanyarokban előnyösebb helyzetbe hozta magát Webberrel szemben is, és átvette a vezetést. Innentől kezdve a két Red Bull nagyjából egyforma tempót diktált, pozícióharcba azonban nem bonyolódtak, hiszen ha már a technika ördöge szabadnapot vett ki náluk, akkor felesleges lett volna kockáztatniuk egy előzést. A kettős sikert szállító Vettelnek és Webbernek, valamint a mögöttük száguldó Nico Rosbergnek egyébként innentől kezdve eseménytelen futama volt. Csakúgy, mint a negyedikként célba érő Robert Kubicának, aki kiváló kvalifikációs szereplését (a Ferrarik és McLarenek nélkül zajló Q3-ban 6. lett) egy remek starttal fejelte meg, így ausztráliai második helye után újabb szenzációs eredményt szállított a Renault-nak.
Telitalálat a pontrendszer
Eddig sok kritika érte a Nemzetközi Automobil-szövetséget (FIA) az új szabályok miatt, melyek révén nem igazán lettek látványosabbak a versenyek (sőt), viszont a pontrendszer átalakítása telitalálat volt az irányítótestület részéről. A 10-8-6-5-4-3-2-1-es leosztás helyett az idei évtől alkalmazott 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1-es rendszernek már három futam után is látszatja van, sokkal kiegyenlítettebb a bajnoki címért futó verseny. Az összetettben első helyen álló Felipe Massa előnye mindössze 9 pont a hetedik Kubica előtt, ami ugyebár könnyedén eltűntethető a lengyel részéről (akár egy ötödik helyezéssel is), miközben Massa egy futam alatt az első helyről akár három-négy helyet is visszaeshet a tabellán. Az új leosztásnak köszönhetően a szezon elején összeszedett nagyobb lemaradás is behozható lesz az idény második felében, ha valamelyik csapat netán csak akkorra lendülne formába. Ez az újítás tehát egyelőre beváltotta a hozzá fűzött reményeket, ráadásul azt a hétvégén is láthattuk, hogy Button és Alonso mekkorát csatázott a nyolcadik helyért és a vele járó négy pontért, tehát a középmezőnyben is ösztönző hatása van egy-egy pozíciónak.
Amennyire eseménytelen volt a fenti kvartett délutánja Malajziában, mögöttük legalább annyi akció történt. A szombaton megbotló ferrarisok és mclarenesek nem sokat vesztegeltek a hátsó régiókban, körről körre feljebb léptek, igaz, nem mindenkit tudtak körbeautózni olyan egyszerűen. Lewis Hamilton, aki a felzárkózók konvoját vezette, Vitalij Petrovval csatázott látványosan perceken keresztül, az orosz újonc szemrebbenés nélkül visszavágott a tavalyelőtti világbajnoknak, amikor már úgy tűnt, a mclarenes véghezviszi a manővert. Végül Hamilton sikerrel járt, de nem mindenki dicsérte meg előzése után: a brit a célegyenesben az újabb visszatámadásra készülő Petrov előtt legalább háromszor ívet váltott, magyarul cikázott előtte, márpedig a szabályok szerint legfeljebb egyszer lehet irányt váltani a rivális előtt az egyenesben. Az erre a hétvégére Johnny Herberttel kiegészülő versenyfelügyelők rögtön szóltak is a McLarennek, hogy ez volt az utolsó, a következőnél már meg is büntetik Hamiltont. A szóbeli figyelmeztetés, mint szankció, eddig nem szerepelt a szabálykönyvben, a Renault csapatfőnöke, Eric Boullier nem véletlenül értetlenkedett a leintés után, bár jelezte, további lépéseket nem tesznek az ügyben. Hamilton később Sutilt érte utol, de a Force India pilótáját már nem tudta megelőzni, így hatodik lett, ami a 20. helyről rajtolva igazán jó eredménynek számít.
A két Ferrari is tartotta a tempót, Alonso ismét szinte végig Massa mögött autózott, de erre ezúttal nem csak az volt a magyarázata, hogy nem akart kockáztatni egy esetleges kiesést csapattársa előzésével. A spanyol Ferrarijában a kuplung már a felvezető körön elszállt, és a kanyarok előtt mindig vissza kellett váltania egyesig, majd egy erőteljes gázfröccsel tudta a váltót a kívánt sebességi fokozatba tenni. Alonso mindezt remekül megoldotta, ám az utolsó előtti körben, amikor csapattársa, Massa után ő is Buttonon próbálta áthámozni magát, az agyonkínzott Ferrariban még a motor is elfüstölt. Ezek után érthető, hogy Alonso miért titulálta élete legnehezebb versenyének a Maláj Nagydíjat.
Egy másik világbajnok, Michael Schumacher is nyögvenyelős hétvégét futott (az ő esetével részletesebben alul, keretes írásunkban foglalkozunk), ő is önhibáján kívül adta fel a futamot. Vele is hasonló történt, mint egy héttel korábban Ausztráliában Vettellel: a szerelők a bokszban rosszul rögzítették bal hátsó kerekét, ami lötyögni kezdett. Schumacher a felfüggesztés hibájára gyanakodva azonnal félreállt. Ha tudja, mi a probléma, talán elevickélhetett volna a bokszig - persze talán jobb, hogy ezt nem vállalta be, hiszen elszabaduló kereke óriási veszélyforrást jelenthetett volna). A két német pilóta esete egyértelműen oda vezethető vissza, hogy a tankolás idei betiltásával a pilóták már csak a kerékcserére látogatnak be a bokszba, ahol a szerelők próbálják minél gyorsabban lezavarni a procedúrát, ám ez a jelek szerint nem minden estben megy zökkenőmentesen. Amikor még egyidejűleg tankoltak is az autókba, akkor a mostani 3-4 másodperc helyett akár 8-10 másodperc is a rendelkezésükre állt arra, hogy megfelelően rögzítsék a kerekeket - akkor nem is volt ennyi ilyen jellegű probléma. Idővel remélhetőleg csökken a hibaszázalék, és elkerülhetőek lesznek az ilyen buta hibák, illetve veszélyes helyzetek sem alakulnak majd ki.
Megfékezhető-e a Red Bull Racing?
A Red Bull Racing jelenlegi formáját látva a riválisok kezdhetnek aggódni, hiszen úgy tűnik, Adrian Newey (akit Vettel és Webber alaposan meglocsolt pezsgővel a dobogón) és mérnöki csapata kijavította a megbízhatósági problémákat, az RB6-osok tempójával pedig eddig sem volt probléma (idén mindhárom pole-t ők szerezték meg), így Vettelék akár dominálhatnak is a következő futamokon. Arról persze nem szabad megfeledkezni, hogy a két hét múlva következő Kínai Nagydíj után már európai versenyek jönnek, és a csapatok ekkor vetik be első komolyabb fejlesztési csomagjukat, amik némileg még átrendezhetik az erőviszonyokat, de legalább is esélyt kínálnak a Ferrari, McLaren, Mercedes triónak arra, hogy közelebb lopózzanak az energiaitalosokhoz.
A hétvége vesztese: Michael Schumacher
Rosberg-Schumacher 6:0. Már csak ezen mérleg miatt is sokan ostorozzák a hétszeres világbajnokot, aki eddig valóban nem sokat mutatott: mindhárom idei időmérőn és versenyen kikapott csapattársától. A hétvégén egy buta hiba miatt (a bokszban rosszul rögzítették bal hátsó kerekét) ráadásul még a versenyt sem tudta befejezni, és pontok terén is igencsak gyatrán áll Rosberghez képest (35:9). A 41 éves klasszissal szemben a Mercedesnél még töretlen a bizalom, hiszen a három év kihagyás rajta sem múlt el nyomtalanul - erről a tényről a Schumachert bírálók nem hajlandóak tudomást venni. Balszerencse ide, hosszú kihagyás oda, a német ikonnak hamarosan valóban fel kell mutatnia valamit, ha nem akarja, hogy egyre többen köszörüljék rajta a nyelvüket.