Előzetes: Olasz Nagydíj
2006.09.07. 15:33
A 2006-os Forma-1-es világbajnokság a hétvégi Olasz Nagydíjjal búcsúzik Európától. Monza egyértelműen a Ferrari pályája, azonban az olaszokon több szempontból is hatalmas lesz a nyomás, melyet a rivális Renault akár előnnyé is kovácsolhat.
A száguldó cirkusz a hétvégén a világbajnoki esélyes Ferrari hazájába látogat. Az olasz gárda hazai közönsége előtt mindenképpen bizonyítani szeretne, ám nem lesz könnyű dolga, mert a siker érdekében kockáztatnia kell, ami komoly veszélyekkel jár.
Michael Schumacher a hírek szerint a vasárnapi futamot követően jelenti be jövőbeli terveit, így az egész hétvége alatt komoly nyomás lesz rajta, nem is beszélve arról, hogy négy versennyel a szezon vége előtt tizenkét ponttal van lemaradva a listavezető Fernando Alonso mögött, így ha továbbra is életben szeretné tartani bajnoki esélyeit, akkor mindenképpen spanyol riválisa előtt kell végeznie.
Az olasz ring komoly múltra tekint vissza, hiszen egy kivételével minden egyes évben ellátogatott a száguldó cirkusz Monzába. A Forma-1-es versenynaptár leggyorsabb állomásáról beszélünk, hiszen a pályát hosszú egyenesek, és gyors kanyarok tarkítják. Sok helyszínnel ellentétben, Monzában valóban használni kell a kerékvetőket, ami egyáltalán nem könnyíti meg a versenyzők életét. A magas rázókövek miatt az autóknak a kanyarokban is jól kell tapadniuk, miközben a pálya karakterisztikájából adódóan a lehető legkisebb leszorító erőt generáló szárnybeállításokkal kell rendelkezniük, hogy elérhessék maximális sebességüket. Agresszív versenyzési stílust követel meg a monzai ring, miközben a versenyzők nyakizmai komoly terhelést kapnak a hihetetlenül gyors kanyarokban, melyek előtt remek előzési pontok kínálkoznak.
A hosszú egyenesek miatt a motorerő elengedhetetlen, míg a fékekre is komoly figyelmet kell fordítaniuk a csapatoknak, mert a nem megfelelő hűtés a fékek tönkremeneteléhez vezethet, így a verseny vége felé nem kell majd csodálkozni, ha többen is kiállásra kényszerülnek.
A gumik is komoly szerepet kapnak, hiszen ahogy azt már említettük is, a jó tapadás elengedhetetlen. A csapatok minden évben a futam előtt egy intenzív tesztprogramot hajtanak végre Monzában, ami idén sem volt másképp. Miközben a Bridgestone abroncsok az újraaszfaltozott részeken is jól működtek, addig a rivális Michelin rengeteget küszködött a megfelelő tapadás megtalálásával, így a japán cégóriás partnerei, mint a Ferrari is, nem kizárt, hogy előnyben lesznek a hétvégi versenyen.
Mivel az időjósok esőt mondanak, egy felettébb érdekes, és izgalmakkal teli futamra van kilátás. A csapatoknak minden egyes tényezőt figyelemben kell tartaniuk, miközben készülnek az időmérőre, illetve a versenyre. A Magyar Nagydíjon látottak alapján azonban azt lehet mondani, nem kizárt, hogy a Michelin gumikkal futó csapatok inkább az esős versenyben reménykednek.
Visszatekintés - Olasz Nagydíj (2005)
Ugyan Kimi Raikkönen futotta a legjobb időt az időmérő edzésen, csak a tizenegyedik helyről kezdhette meg a futamot, mert a hétvégén motort kellett cserélni autójában. Ezzel csapattársa, Juan Pablo Montoya örökölte meg a pole pozíciót, aki mögött a második sorban Alonso és Button várhatta a rajtot. A Ferrari pilótái csak a negyedik sorban foglalhattak helyet.
Montoya tisztán kapta el a rajtot, könnyedén tartotta előnyét Alonsóval szemben, míg a harmadik helyen a BAR-Honda brit versenyzője, Jenson Button vette be az első kanyart. Kimi Raikkönen a tizenegyedik helyről kezdhette meg az 53 körös viadalt, ám a finn pilóta - nyilvánvalóan tartva az első kanyarban esetlegesen kialakuló tömegbalesettől - nagyon óvatosan kezdte meg a versenyt, így nem is tudott előrébb keveredni, majd beragadt az előtte autózó Jacques Villeneuve mögé. Montoya közben az élen haladva az ötödik körre már tizenöt másodperces előnyt gyűjtött össze csapattársával szemben.
Raikkönen előtt a tizennegyedik körben nyílt meg az út, mikor Villeneuve kiállt tankolni. A finn versenyző ekkor más sebességi fokozatba kapcsolt, és folyamatosan jött fel, miközben az előtte álló versenyzők sorozatosan álltak ki a boxba. Alonso a 19. körben vételezett üzemanyagot, majd éppen hogy csak Raikkönen elé ért vissza. A McLaren versenyzője igen agresszíven támadta a spanyolt, akit egy kör megtétele után, a második sikán előtt sikeresen megelőzött.
Miután megtisztult az út Raikkönen előtt, ismét ő futotta a mezőny leggyorsabb köreit egészen addig, míg a 25. körben ki nem állt a boxba. Mikor már úgy tűnt, minden a tervek szerint alakul a finn versenyző számára, a McLaren jobb hátsó abroncsa elkezdett kopni, így Raikkönennek egy extra kiállást kellett beütemeznie, mely rengeteg idejébe került. Az előre be nem tervezett kiállást követően Kimi az ötödik helyről a tizenkettedik pozícióba csúszott vissza.
A második boxkiállásokat követően, Raikkönen szépen hozta be lemaradását és egészen a negyedik helyig jutott, mikor megpördült. Trulli sikeresen megelőzte a kavicságyban landolt McLarent, azonban a finn ismét harcba lendült és nem sokkal később ismét parádés időket futott.
Eközben az élen autózó Juan Pablo Montoya McLaren típusú versenygépével is gondok léptek fel, ugyanolyan probléma volt a bal hátsó abroncsával, mint korábban márkatársának. A csapat már elő is készítette az új gumit, ám a kolumbiai inkább kockáztatott, hiszen egy boxkiállás a győzelmébe került volna. Montoya taktikája bevált, hiszen kitartott abroncsa a verseny végéig, melyet meg is nyert a csapat legnagyobb riválisa, a Renault színeit képviselő Fernando Alonso előtt, akit csapattársa Giancarlo Fisichella és Kimi Raikkönen követett a harmadik, negyedik helyen.
Olasz Nagydíj - verseny:
1. - Montoya - McLaren-Mercedes (M) 1h14:28.659
2. - Alonso - Renault (M) + 2.479
3. - Fisichella - Renault (M) + 17.975
4. - Raikkonen - McLaren-Mercedes (M) + 22.775
5. - Trulli - Toyota (M) + 33.786
6. - R.Schumacher - Toyota (M) + 43.925
7. - Pizzonia - Williams-BMW (M) + 44.643
8. - Button - BAR-Honda (M) + 1:03.635
Leggyorsabb kör: de la Rosa, 1:24.504
Időjárás
Bár a korábbi előrejelzések szerint esős versenyre van kilátás, a meteorológusok legfrissebb adatai azt mutatják, hogy a vasárnapi futamon napos, mérsékelten meleg időjárás fogadja majd a versenyzőket. Pénteken és szombaton azonban lehet számítani esőre, mely jócskán megkavarhatja az esélyeket.
Abroncsok
Az elmúlt héten megrendezett tesztprogramon kiderült, hogy a Bridgestone lépéselőnyben van a Michelinnel szemben Monzában. A japán gumigyártó partnerei, élükön a Ferrarival, fantasztikusan teljesítettek mindhárom tesztnap alatt, miközben a franciák csapatai az újraaszfaltozott részeken komoly szemcsésedéssel küszködtek. Ha viszont esni fog az eső, akkor a Michelin kerülhet fölénybe, legalábbis azt gondolhatjuk a Magyar Nagydíjat követően, ahol a vizes pályán a Bridgestone nem tudta felvenni a versenyt riválisával.
Stratégia
Bár régebben Monza tipikusan egy kiállásos pálya volt, a tavalyi évben az élcsapatok a két kiállás mellett döntöttek, ugyanis az extra üzemanyag cipelése az időmérő edzésen súlyos tizedmásodpercekbe kerülhet. Az egy kiállás a rajtrács hátsó régiójába szorult versenyzők számára lehet jó megoldás, akik ezzel akár előrébb is kerülhetnek a mezőnyben, ám nekik a nagyobb súly miatt óvatosan kell bánniuk az abroncsokkal.
Összegzés
Mivel a pálya egy jó része új burkolatot kapott az idei évben, a Michelin az elmúlt heti teszteken döbben rá, hogy újra kell gondolnia gumiválasztását. A franciák termékei a vártnál jóval gyengébben teljesítettek a korábbinál simább aszfalton, mely egyértelműen a Ferrari malmára hajthatja a vizet a hétvégi versenyen. Azonban az időjárás is beleszólhat az élen folyó küzdelembe, mert ha netán az időmérőn esni fog az eső, akkor a Michelines csapatok kerülhetnek előnybe, így ebben az esetben a Renault kerülhet ki győztesként az élen folyó küzdelemből.
Mindezek ellenére a Ferrari abszolút favoritként várhatja a hétvégi megmérettetést, miközben legnagyobb riválisa a Renault komoly csatát vívhat a tavalyi évben szárnyaló, és idén is egy-egy alkalommal remekül teljesítő McLarennel. Érdekes lehet, miként dönt majd a Honda az új motorjával kapcsolatban, mert ha hibáznak, komoly hátrányba kerülhetnek. Egyelőre azonban úgy tűnik, hogy Alonsónak nem lesz egyszerű dolga Olaszországban, ahol Schumacher tovább faraghat hátrányából a világbajnokságban.
|