Elzetes: Olasz Nagydj
2006.09.07. 15:33
A 2006-os Forma-1-es vilgbajnoksg a htvgi Olasz Nagydjjal bcszik Eurptl. Monza egyrtelmen a Ferrari plyja, azonban az olaszokon tbb szempontbl is hatalmas lesz a nyoms, melyet a rivlis Renault akr elnny is kovcsolhat.
A szguld cirkusz a htvgn a vilgbajnoki eslyes Ferrari hazjba ltogat. Az olasz grda hazai kznsge eltt mindenkppen bizonytani szeretne, m nem lesz knny dolga, mert a siker rdekben kockztatnia kell, ami komoly veszlyekkel jr.
Michael Schumacher a hrek szerint a vasrnapi futamot kveten jelenti be jvbeli terveit, gy az egsz htvge alatt komoly nyoms lesz rajta, nem is beszlve arrl, hogy ngy versennyel a szezon vge eltt tizenkt ponttal van lemaradva a listavezet Fernando Alonso mgtt, gy ha tovbbra is letben szeretn tartani bajnoki eslyeit, akkor mindenkppen spanyol rivlisa eltt kell vgeznie.
Az olasz ring komoly mltra tekint vissza, hiszen egy kivtelvel minden egyes vben elltogatott a szguld cirkusz Monzba. A Forma-1-es versenynaptr leggyorsabb llomsrl beszlnk, hiszen a plyt hossz egyenesek, s gyors kanyarok tarktjk. Sok helysznnel ellenttben, Monzban valban hasznlni kell a kerkvetket, ami egyltaln nem knnyti meg a versenyzk lett. A magas rzkvek miatt az autknak a kanyarokban is jl kell tapadniuk, mikzben a plya karakterisztikjbl addan a lehet legkisebb leszort ert generl szrnybelltsokkal kell rendelkeznik, hogy elrhessk maximlis sebessgket. Agresszv versenyzsi stlust kvetel meg a monzai ring, mikzben a versenyzk nyakizmai komoly terhelst kapnak a hihetetlenl gyors kanyarokban, melyek eltt remek elzsi pontok knlkoznak.
A hossz egyenesek miatt a motorer elengedhetetlen, mg a fkekre is komoly figyelmet kell fordtaniuk a csapatoknak, mert a nem megfelel hts a fkek tnkremenetelhez vezethet, gy a verseny vge fel nem kell majd csodlkozni, ha tbben is killsra knyszerlnek.
A gumik is komoly szerepet kapnak, hiszen ahogy azt mr emltettk is, a j tapads elengedhetetlen. A csapatok minden vben a futam eltt egy intenzv tesztprogramot hajtanak vgre Monzban, ami idn sem volt mskpp. Mikzben a Bridgestone abroncsok az jraaszfaltozott rszeken is jl mkdtek, addig a rivlis Michelin rengeteget kszkdtt a megfelel tapads megtallsval, gy a japn cgris partnerei, mint a Ferrari is, nem kizrt, hogy elnyben lesznek a htvgi versenyen.
Mivel az idjsok est mondanak, egy felettbb rdekes, s izgalmakkal teli futamra van kilts. A csapatoknak minden egyes tnyezt figyelemben kell tartaniuk, mikzben kszlnek az idmrre, illetve a versenyre. A Magyar Nagydjon ltottak alapjn azonban azt lehet mondani, nem kizrt, hogy a Michelin gumikkal fut csapatok inkbb az ess versenyben remnykednek.
Visszatekints - Olasz Nagydj (2005)
Ugyan Kimi Raikknen futotta a legjobb idt az idmr edzsen, csak a tizenegyedik helyrl kezdhette meg a futamot, mert a htvgn motort kellett cserlni autjban. Ezzel csapattrsa, Juan Pablo Montoya rklte meg a pole pozcit, aki mgtt a msodik sorban Alonso s Button vrhatta a rajtot. A Ferrari pilti csak a negyedik sorban foglalhattak helyet.
Montoya tisztn kapta el a rajtot, knnyedn tartotta elnyt Alonsval szemben, mg a harmadik helyen a BAR-Honda brit versenyzje, Jenson Button vette be az els kanyart. Kimi Raikknen a tizenegyedik helyrl kezdhette meg az 53 krs viadalt, m a finn pilta - nyilvnvalan tartva az els kanyarban esetlegesen kialakul tmegbalesettl - nagyon vatosan kezdte meg a versenyt, gy nem is tudott elrbb keveredni, majd beragadt az eltte autz Jacques Villeneuve mg. Montoya kzben az len haladva az tdik krre mr tizent msodperces elnyt gyjttt ssze csapattrsval szemben.
Raikknen eltt a tizennegyedik krben nylt meg az t, mikor Villeneuve killt tankolni. A finn versenyz ekkor ms sebessgi fokozatba kapcsolt, s folyamatosan jtt fel, mikzben az eltte ll versenyzk sorozatosan lltak ki a boxba. Alonso a 19. krben vtelezett zemanyagot, majd ppen hogy csak Raikknen el rt vissza. A McLaren versenyzje igen agresszven tmadta a spanyolt, akit egy kr megttele utn, a msodik sikn eltt sikeresen megelztt.
Miutn megtisztult az t Raikknen eltt, ismt futotta a mezny leggyorsabb kreit egszen addig, mg a 25. krben ki nem llt a boxba. Mikor mr gy tnt, minden a tervek szerint alakul a finn versenyz szmra, a McLaren jobb hts abroncsa elkezdett kopni, gy Raikknennek egy extra killst kellett betemeznie, mely rengeteg idejbe kerlt. Az elre be nem tervezett killst kveten Kimi az tdik helyrl a tizenkettedik pozciba csszott vissza.
A msodik boxkillsokat kveten, Raikknen szpen hozta be lemaradst s egszen a negyedik helyig jutott, mikor megprdlt. Trulli sikeresen megelzte a kavicsgyban landolt McLarent, azonban a finn ismt harcba lendlt s nem sokkal ksbb ismt pards idket futott.
Ekzben az len autz Juan Pablo Montoya McLaren tpus versenygpvel is gondok lptek fel, ugyanolyan problma volt a bal hts abroncsval, mint korbban mrkatrsnak. A csapat mr el is ksztette az j gumit, m a kolumbiai inkbb kockztatott, hiszen egy boxkills a gyzelmbe kerlt volna. Montoya taktikja bevlt, hiszen kitartott abroncsa a verseny vgig, melyet meg is nyert a csapat legnagyobb rivlisa, a Renault szneit kpvisel Fernando Alonso eltt, akit csapattrsa Giancarlo Fisichella s Kimi Raikknen kvetett a harmadik, negyedik helyen.
Olasz Nagydj - verseny:
1. - Montoya - McLaren-Mercedes (M) 1h14:28.659
2. - Alonso - Renault (M) + 2.479
3. - Fisichella - Renault (M) + 17.975
4. - Raikkonen - McLaren-Mercedes (M) + 22.775
5. - Trulli - Toyota (M) + 33.786
6. - R.Schumacher - Toyota (M) + 43.925
7. - Pizzonia - Williams-BMW (M) + 44.643
8. - Button - BAR-Honda (M) + 1:03.635
Leggyorsabb kr: de la Rosa, 1:24.504
Idjrs
Br a korbbi elrejelzsek szerint ess versenyre van kilts, a meteorolgusok legfrissebb adatai azt mutatjk, hogy a vasrnapi futamon napos, mrskelten meleg idjrs fogadja majd a versenyzket. Pnteken s szombaton azonban lehet szmtani esre, mely jcskn megkavarhatja az eslyeket.
Abroncsok
Az elmlt hten megrendezett tesztprogramon kiderlt, hogy a Bridgestone lpselnyben van a Michelinnel szemben Monzban. A japn gumigyrt partnerei, lkn a Ferrarival, fantasztikusan teljestettek mindhrom tesztnap alatt, mikzben a francik csapatai az jraaszfaltozott rszeken komoly szemcssedssel kszkdtek. Ha viszont esni fog az es, akkor a Michelin kerlhet flnybe, legalbbis azt gondolhatjuk a Magyar Nagydjat kveten, ahol a vizes plyn a Bridgestone nem tudta felvenni a versenyt rivlisval.
Stratgia
Br rgebben Monza tipikusan egy killsos plya volt, a tavalyi vben az lcsapatok a kt kills mellett dntttek, ugyanis az extra zemanyag cipelse az idmr edzsen slyos tizedmsodpercekbe kerlhet. Az egy kills a rajtrcs hts rgijba szorult versenyzk szmra lehet j megolds, akik ezzel akr elrbb is kerlhetnek a meznyben, m nekik a nagyobb sly miatt vatosan kell bnniuk az abroncsokkal.
sszegzs
Mivel a plya egy j rsze j burkolatot kapott az idei vben, a Michelin az elmlt heti teszteken dbben r, hogy jra kell gondolnia gumivlasztst. A francik termkei a vrtnl jval gyengbben teljestettek a korbbinl simbb aszfalton, mely egyrtelmen a Ferrari malmra hajthatja a vizet a htvgi versenyen. Azonban az idjrs is beleszlhat az len foly kzdelembe, mert ha netn az idmrn esni fog az es, akkor a Michelines csapatok kerlhetnek elnybe, gy ebben az esetben a Renault kerlhet ki gyztesknt az len foly kzdelembl.
Mindezek ellenre a Ferrari abszolt favoritknt vrhatja a htvgi megmrettetst, mikzben legnagyobb rivlisa a Renault komoly csatt vvhat a tavalyi vben szrnyal, s idn is egy-egy alkalommal remekl teljest McLarennel. rdekes lehet, miknt dnt majd a Honda az j motorjval kapcsolatban, mert ha hibznak, komoly htrnyba kerlhetnek. Egyelre azonban gy tnik, hogy Alonsnak nem lesz egyszer dolga Olaszorszgban, ahol Schumacher tovbb faraghat htrnybl a vilgbajnoksgban.
|