A motorok tehetik biztonságossá az F1-et
2006.07.21. 12:35
A motorszabályok körüli vita új fordulatot vett kedden, mikor a FIA felszállította a csapatokat, hogy tegyenek javaslatot arra vonatkozóan, hogy miként lehetne csökkenteni a versenygépek sebességét a következő idényben.
Miközben a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) és a Forma-1-ben résztvevő nagyvállalatok továbbra is a jövőbeli motorszabályok kialakításáról vitáznak, az irányító testület hivatalos eljárást indított annak érdekében, hogy a 2007-es idénytől csökkentse az autók kanyarvételi sebességét - melyet nyilvánvalóan a motorszabályok megváltoztatásával fog megtenni.
A FIA a Concorde Egyezmény 7.5-ös Cikkelyére hivatkozott, mely lehetővé teszi számára, hogy a biztonság növelésének érdekében azonnali módosítást eszközöljön a technikai-, illetve sportszabályzatban.
Ezzel a szövetség elérheti, hogy a csapatok feladják korábbi törekvésüket, és ne fejleszthessék évről évre a motorjaikat. Az idei évben bevezetett új motorszabályok - a 3 literes V10-es motorok leváltása a 2.4 literes V8-as egységekre - is a Concorde Egyezmény 7.5-ös Cikkelyének értelmében valósulhatott meg.
Sokakban már a szezon elején felmerült a kérdés, hogy vajon tényleg biztonságban vannak-e a Forma-1-es versenyzők, ugyanis egyesek már az első futamokat követően aggodalmukat fejezték ki a hatalmas kanyarvételi sebesség miatt.
Juan Pablo Montoya a Brit Nagydíj előtt elmondta, hogy például a Copse kanyar felettébb veszélyessé vált, hiszen a versenyzők immáron 300 km/h-s sebességgel, gázelvétel nélkül vehetik az ívet, ami hatalmas kockázattal jár.
"Ha az autó egyensúlya jó, akkor az új gumikkal minden gond nélkül padlógázzal vehető az ív, mellyel több tizedmásodpercet lehet faragni a köridőkből, így mindenki erre fog hajtani. Azonban ez nagyon veszélyes lehet, mert ahogy kopnak a gumik, és az autó egyensúlya is változik, másképpen viselkedik az autó, így nem mindig lehet gázelvétel nélkül teljesíteni az ívet, és ez hatalmas probléma."
"Nem azt mondom, hogy a szervezőknek meg kellene változtatniuk a pálya vonalvezetését, mindössze csak biztonságosabbá kellene tenniük ezeket a szekciókat."
A FIA Motorsport Világtanács tagjai is egyetértettek a versenyzőkkel abban, hogy az egyre nagyobb kanyarvételi sebesség veszélyes lehet számukra, melyről a legutóbbi július 5-én megrendezett ülésükön beszéltek is.
"Mivel az idei évben olyannyira megnőtt a versenyautók kanyarvételi sebessége, hogy az veszélyes lehet a pilótákra nézve, a Motorsport Világtanács felkérte a Technikai Munkacsoportot (TWG), hogy szakértők bevonásával tanulmányozzák a kialakult helyzetet, és tegyenek javaslatot arra, miként lehetne lelassítani az autókat" - állt a hivatalos közleményben.
A TWG július 7-én megrendezett ülésén valóban szó volt a versenyautók kanyarvételi sebességéről, és a csapatok technikai igazgatói bevallották, a tavalyi évhez képest jelentős a sebességnövekedés. Akkor azonban azért nem léptek az ügyben, mert a technikai delegátus szakemberei úgy gondolták, hogy a jövő évben életbe lépő új szabályokkal, illetve az egy gumiszállítós rendszer bevezetésével kordában lehet majd tartani az autók sebességét.
Annak ellenére, hogy a TWG biztos a dolgában, a Motorsport Világtanács egyre jobban aggódik a kialakult helyzet miatt, különösen azért, mert egyes csapatok a 2007-es idényben is korlátlanul szeretnék fejleszteni a motorokat.
A legfrissebb hírek szerint a FIA körlevelet küldött a csapatoknak, hogy gondolkodjanak el azon, miként lehetne csökkenteni az autók sebességét. Az istállók várhatóan a két hét múlva megrendezésre kerülő Német Nagydíjon ülnek össze, hogy megvitassák az ügyet.
A Technikai Munkacsoportnak (TWG) most két hónapja lesz arra, hogy javaslatot tegyen, melyet a FIA vagy elfogad, vagy nem. Ha a szövetség számára nem lesz kielégítő a javaslat, akkor saját ötleteit fogja érvényre juttatni.
Ez pedig azt eredményezné, hogy a FIA három alternatívát vázolna fel, melyek közül a TWG-nek egyet el kellene fogadnia. Ha az ezt követő 45 napon belül sem sikerül döntés hozniuk, akkor a FIA önkényesen érvénybe léptetheti a saját elképzelését.
|