Egyre veszlyesebbek a kanyarok az F1-ben
2006.05.03. 19:04
Az elmlt hten megrendezett silverstone-i tesztprogram egyrtelmen rmutatott arra, hogy a megnvekedett kanyarsebessg okozza majd a legnagyobb problmt a versenyzk szmra a jniusi Brit Nagydjon.
Az elmlt hten Silverstone-ba ltogatottak a Forma-1-es csapatok, hogy megkezdjk a felkszlst a htvgi Eurpa Nagydjra. A silverstone-i versenyplya azonban meglepte az lcsapatok versenyzit, akik teljesen el voltak julva, hogy milyen hatalmas sebessgeket rnek el a kanyarokban.
Klnsen a Copse kanyar nygzte le a versenyzket, akik egyre gyorsabban, s zkkenmentesen tudtk venni a korbban igen furfangosnak szmt vet. A piltk mindent megtettek annak rdekben, hogy gzelvtel nlkl tudjk teljesteni a kanyart, mely a ht vgre kivtel nlkl sikerlt nekik.
A McLaren versenyzprosa, Juan Pablo Montoya s Kimi Raikknen kztt igen komoly rivalizls alakult ki mr az els napon, mikor elszr a kolumbiai, majd a finn rt el nagyobb sebessget az ominzus kanyarban.
Azonban cstrtkn, mikor az aszfaltra mr megfelel mennyisg gumifoszlny felkerlt, a versenyzk elrtk vgs cljukat, s gzelvtel nlkl t tudtak szguldani a Copse kanyarban, mely megdbbent teljestmny.
A Copse „tvgsval” az idei vben a versenyzk nagyjbl 75%-ban padlgzzal teljestik majd a futamot, hiszen az utols v, a Luffield s a Club kanyar kztt (szinte fl krig) egyszer sem kell hasznlniuk a fkeket.
„Hetes sebessgi fokozatban tudjuk venni a Copse kanyart, ami lenygz” – radozott David Coulthard. „Mindig is nehz volt teljesteni a Becketts vet, azonban ez mr a mlt, hiszen ott is nagy sebessgek elrsre vagyunk kpesek. Ez az, amirl a Forma-1-nek szlnia kell. Ez teljesen ms dimenziba repti a versenyzst.”
A Williams ausztrl versenyzje, Mark Webber a kvetkezket mondta: „A Copse kanyar lenygz. Ha mr kevs zemanyaggal megy az ember, szinte tvghatja az vet. Hihetetlen. A Stowe is gyors, de ott azrt kell egy kicsit hasznlni a fkeket.”
A Red Bull Racing osztrk piltja, Christian Klien elrulta, kvalifikcis belltsokkal, s kevs zemanyaggal, gzelvtel nlkl sikerlt teljestenie a Copse kanyart. „A gumikat s a belltsokat teszteltem, gy a vgn sikerlt teljesen kiautznom az els kanyart.”
A megnvekedett kanyarsebessgek azonban igencsak megviselik a versenyzket. Nick Heidfeldnek pldul id eltt be kellett fejeznie a munkt, ugyanis komoly ht s nyaki fjdalmakra panaszkodott, mely a megnvekedett oldalirny erhatsoknak tudhat be.
Raikknen s Barrichello korbban Barcelonban panaszkodott, gy ktsg nem fr hozz, hogy a versenyzknek a gyors kanyarokat tartalmaz plykon (Barcelona, Silverstone, Szuzka) igen komoly kihvssal kell szembenznik.
„Rendesen megviselik az embert ezek a kanyarok” – magyarzta a McLaren tesztversenyzje, Pedro de la Rosa. „Barcelonban is ez volt a helyzet. A gyors kanyarokat tartalmaz ringek hatalmas kihvst tartogatnak, ugyanis a kanyarokban igencsak megnvekedtek a sebessgek.”
„A V8-as motorok bevezetsvel ugyan a kridk lassabbak lettek, m a gyors kanyarokban minden eddiginl nagyobb sebessgek rhetk el.”
|